Коли 09 липня 2024 року у Манчестері на сучасній спідвейній арені „National Speedway Stadium” відбувся перший півфінал Speedway of Nations (SoN), де виступала і збірна України, я нічого не писав про цю гонку. Було декілька причин: невдалий виступ наших гонщиків, важка травма Станіслава Мельничука, неповний склад збірної та непрості дні оформлення документів для поїздки у Великобританію, куди міг поїхати ще один наш збірник – талановитий Назар Парніцький, але не зміг через домінантну політику його польського клубу… Відклав я це все на потім.
Зараз, наприкінці року, коли спідвейний сезон вже давно скінчився, всі підводять його підсумки та будують плани на майбутнє, хочу все ж таки згадати гонку півфіналу SoN, адже вона стала в деякій мірі символічною.
Заснований у 2018 році SoN, в деякій мірі став аналогом чемпіонату світу серед пар, котрий припинив своє існування після сезону 1993 року, коли останнім чемпіоном світу серед пар стала збірна Швеції, здолавши своїх суперників у Данії (Войєнс).
Багато хто вважає, що SoN прийшов на заміну Speedway World Cup (SWC), що розігрувався з 2001 по 2017 рр., але відновився у 2023 році. Найголовніше, що ці чемпіонати проводяться, і в них виступає українська збірна (стартувала п’ять разів у півфіналах, за винятком ковідного 2020 року).
Перші три турніри SoN небезпроблемно виграла росія (2018-2020 рр.).
У 2021 році цю гегемонію на домашньому треку і саме в Манчестері перервала збірна Великобританії.
У 2022 році збірна Австралії разом з британцями та шведами залишили господарів на домашньому треку у Войєнсі без медалей. Збірна України у півфіналі стала шостою завдяки Марку Левішину, котрий здобув всі 18 пунктів команди, а в 19-му заїзді сенсаційно переміг Бартоша Змарзліка (на жаль, колеги не змогли належно підтримати Марка, фінішувавши кожен тричі на 4-му місці).
2024 рік приніс господарям у Манчестері знову золото!
Варто зазначити, що головним суддею 5 з 6 фіналів турніру SoN був український рефері Олександр Лятосінський, а позаминулого року у Данії (Войєнс) він судив ще й два півфінали, а цього року у Манчестері відразу 4 гонки – 2 півфінали і фінал SoN та фінал SoN2.
Але повертаюся до півфіналу SoN 09 липня 2024 року. Для збірної України, менеджером якої був добре відомий всім українським уболівальникам польський гонщик і тренер „Унії” (Тарнув) Станіслав Бужа, ця гонка стала дуже непростою: проблеми з оформленням візи до Великої Британії (технічні та фінансові), відсутність запасного гонщика – вдвох завжди важче виступати, ще й інші проблеми були…
У репортажі використані світлини Яана Чарльза (агенство I MI News, GB):
Проте Україна була представлена у Манчестері. Таким чином, Марко Левішин та Станіслав Мельничук стали ще двома рівнянами, котрі поповнили реєстр рівненських гонщиків, хто виступав на треках цієї країни.
До 09 липня 2024 року їх було десять, це – Віталій Шило, Костянтин Кришталь, Віктор Трофимов, Григорій Хлиновський, Віктор Кузнєцов, Ігор Марко, Володимир Трофимов, Віктор Гайдим, Ігор Звєрєв та Сергій Тершак. Тепер стало 12, і забігаючи наперед у серпень 2024 року, скажу, що після 24 серпня до цієї когорти додався ще й Станіслав Огороднік, котрий виступив у ІІІ раунді FIM Flat Track World Championship, що відбувся у День Незалежності України на треку в Кінг’с Лінн. Прийдеться вносити доповнення до цього реєстру та до майбутньої книги про виступи рівнян на треках Великої Британії (сподіваюся, що вона все ж таки вийде у наступному році).
Гонка розпочалася майже при порожніх трибунах, потім глядачі стали з’являтися.
Перший старт українців – 2 заїзд проти збірної Італії. У боротьбі здобули перемогу – 5:4 (нагадаю, що пунктуація відбувається за схемою 4-3-2-0).
6-й заїзд: поразка від Німеччини – 2:7.
9-й заїзд: перед стартом сіпнувся Мацей Яновські (замінив Домініка Куберу), але старт було дано, і відразу після старту він чіпляє мотоцикл Марка Левішина і той при вході у 1-й віраж інерційно, без заносу, зносить Бартоша Змарзліка, який намагався обійти Марка по зовнішньому радіусу. Обоє гонщиків падають, а їхні мотоцикли у повітрі біля та над надувним бортом здійснюють карамболі. Заїзд зупиняється, всі четверо гонщиків допускаються до перезаїзду, а Мацей Яновські отримує всього лише попередження… У перезаїзді перед стартом сіпнувся Станіслав Мельничук, але старт було дано, і тут поляки без проблем подвійно виграють – 2:7. Попередження отримує Станіслав.
14-й заїзд з Фінляндією: старт виграють гонщики Суомі, з якими бореться один Станіслав, Марко у першому віражі широко заїхав і його трішки завернуло, від чого втрачено швидкість, але потім сталася халепа – у фінського гонщика, який їхав другим після свого колеги, Йєссе Мустонена, злетів башмак. Його після фінішу заїзду вибіг на доріжку і забрав запасний гонщик Отто Раак. Він має право так вчиняти? Україна – Фінляндія 2:7. Україна має 11 пунктів і 7-е місце.
18-й заїзд з Францією: старт виграє Давід Беллего́, Станіслав їде другим, Марко третім, Стівен Горе́ намагається атакувати Марка, але безрезультатно. У такому порядку гонщики і фінішують, друга перемога України – 5:4.
Нещасливий 21-й заїзд: на виході з 1-го віражу 2-го кола Станіслав Мельничук, який йшов третім, в’їжджає в мотоцикл Якуба Торсселла, обидва падають. Заїзд зупинений. Торсселл підводиться і власними силами йде до закритого парку.
До Станіслава Мельничука не відразу виїжджає на доріжку карета швидкої допомоги. Тримаючись за травмовану руку, Станіслав повільно заходить до карети.
Він виключений із повторного старту. У пере заїзді Марко Левішин їхав третім, у 2-му віражі 1-го кола його мотоцикл піднімає, він летить у надувний борт. Заїзд знову зупинено. Марко виключений, а вдруге повторний старт не проводять: зараховується результат до падіння Левішина, Ліндгрен їхав першим, Торсселл – другим, і 0:7…
У Станіслава – перелом, і потім непроста операція.
У підсумку Україна з 16 пунктами посіла заключне, 7-е місце. Перемогу у першому півфіналі SoN 2024 року виборола збірна Швеції (38 пунктів), збірна Польщі теж пройшла до фіналу – 2-е місце (37 пунктів), за 3-є місце був фінальний кваліфікаційний заїзд між збірними Німеччини та Фінляндії, башмаки тут не губили фіни, проте це їм не допомогло, і Кай Хуккенбек з Норіком Бльодорном привезли гонщикам Суомі 7 пунктів проти 2.
Результати півфіналу 1 SoN:
1. Швеція – 38:
№ 1 (11) Фредрік Ліндгрен (3, 4, 4, 3*, 4, 4) = 22 + 1*.
№ 2 (12) Якоб Торсселл (2*, 2попер., 3*, 4, 2, 3) = 16 + 2*.
№ 3 (20) Олівер Бернтзон – Н/С.
Менеджер: Морган Андерссон.
2. Польща – 37:
№ 1 (3) Домінік Кубера (3*, 4, –, 4, 3, 4) = 18 + 1*.
№ 2 (4) Бартош Змарзлік (4, 3*, 4, –, –, –) = 11 + 1*.
№ 3 (16) Мацей Яновські (–, –, 3*попер., 2, 0, 3*) = 8 + 2*.
Менеджер: Рафал Добруцкі.
3. Німеччина – (33 + 7):
№ 1 (9) Кай Хуккенбек (4, 3*, 4, 3, 4, 4) = (22 + 1*) + 4.
№ 2 (10) Норік Бльодорн (0, 4, 3*, 0, 2, 2) = (11 + 1*) + (3 + 1*).
№ 3 (19) Ерік Рісс – Н/С.
Менеджер: Матіас Бартц.
4. Фінляндія – (23 + 2):
№ 1 (13) Йєссе Мустонен (3, 0, 0, 3*, 0, 0) = (6 + 1*) + 0.
№ 2 (14) Антті Вуолас (2*, 3, 2, 4, 4, 2) = (17 + 1*) + 2.
№ 3 (21) Отто Раак – Н/С.
Менеджер: Акі-Пекка Мустонен.
5. Італія – 21:
№ 1 (5) Пако Кастанья (4, 2, 3, 2, 3, 3) = 17.
№ 2 (6) Ніколас Коватті (0, 0, 2*, 0, –, –) = 2 + 1*.
№ 3 (17) Ніколас Віцентін (–, –, –, –, 2*, В) = 2 + 1*.
Менеджер: Алессандро Далла Валле.
6. Франція – 19:
№ 1 (1) Давід Беллего́ (2, 4, 4, 2, 3, 4) = 19.
№ 2 (2) Стівен Горе́ (0, 0, 0, 0, 0, 0) = 0.
№ 3 (15) Матьє Тресаррйо́ – Н/С.
Менеджер: Лоран Самбарре́й.
7. Україна – 16:
№ 1 (7) Станіслав Мельничук (3, 2, 0попер., 2, 3, П/В) = 10.
№ 2 (8) Марко Левішин (2*, 0, 2, 0, 2*, П/В) = 6 + 2*.
№ 3 (18) – без гонщика.
Менеджер: Станіслав Бужа (Польща).
Заїзди:
1. Змарзлік, Кубера*, Беллего́, Горе́. 60.026 сек.
2. Кастанья, Мельничук, Левішин*, Коватті. 60.598 сек.
3. Хуккенбек, Ліндгрен, Торсселл*, Бльодорн. 59.539 сек. – НЧД.
4. Беллего́, Мустонен, Вуолас*, Горе́. 60.361 сек.
5. Кубера, Змарзлік*, Кастанья, Коватті. 60.169 сек.
6. Бльодорн, Хуккенбек*, Мельничук, Левішин. 60.803 сек.
7. Ліндгрен, Вуолас, Торсселл (попер.), Мустонен. 59.758 сек.
8. Беллего́, Кастанья, Коватті*, Горе́. 61.157 сек.
9. R/R. Змарзлік, Яновські* (попер.) (замість Кубери), Левішин, Мельничук (попер.). 60.781 сек.
10. Хуккенбек, Бльодорн*, Вуолас, Мустонен. 60.723 сек.
11. Ліндгрен, Торсселл*, Беллего́, Горе́. 60.475 сек.
12. Кубера, Хуккенбек, Яновські (замість Змарзліка), Бльодорн. 61.010 сек.
13. Торсселл, Ліндгрен*, Кастанья, Коватті. 61.483 сек.
14. Вуолас, Мустонен*, Мельничук, Левішин. 62.760 сек.
15. Хуккенбек, Беллего́, Бльодорн, Горе́. 61.725 сек.
16. Ліндгрен, Кубера, Торсселл, Яновські (замість Змарзліка). 61.518 сек.
17. Вуолас, Кастанья, Віцентін* (замість Коватті), Мустонен. 63.323 сек.
18. Беллего́, Мельничук, Левішин*, Горе́. 61.560 сек.
19. Кубера, Яновські* (замість Змарзліка), Вуолас, Мустонен. 61.488 сек.
20. Хуккенбек, Кастанья, Бльодорн, Віцентін (В). 61.508 сек.
21. R/R. Ліндгрен, Торсселл, Левішин (П/В), Мельничук (П/В). Без часу.
Фінальний кваліфікаційний заїзд за 3-є місце:
22. Хуккенбек, Бльодорн*, Вуолас, Мустонен. 62.969 сек.
Головний суддя: Олександр Лятосінський (Україна).
Гонка в Манчестері стала четвертою у цьому місті, де виступали рівненські гонщики. Перші три відбулися у 70-х роках минулого сторіччя, і пройшли вони на старій арені – стадіоні „Гайд Роуд”, котрий довго служив вірою і правдою знаменитому місцевому клубу „Belle Vue Aces”.
07 серпня 1974 року на доріжці стадіону, розташованому поруч із Зоологічним садом Belle Vue, відбулася гонка між збірними Англії та СРСР. Це був 6-й поєдинок четвертої серії тест-матчів цих країн. Гості програли з великим рахунком – 75:33, кращим у господарів був неперевершений Пітер Коллінз (здобув комплект 18 пунктів), у гостей відзначився Григорій Хлиновський (14 пунктів), Віктор Кузнєцов, котрий тоді ще стартував у Новосибірську, встановив, здається власний антирекорд – 6 разів фінішував без пунктів.
09 червня 1976 року тут пройшла гонка з клубом „Belle Vue Aces”, це був 3-й поєдинок першої серії тест-матчів „Клуби Англії” – СРСР. Коллінз відзначився і цього разу – комплект 12 пунктів, і „Тузи” перемогли з рахунком 53:25: Григорій Хлиновський приніс в актив команди 7 пунктів, Віктор Трофимов – 4, Віктор Кузнєцов – 3.
Проте найбільше нас цікавить гонка, що відбулася на „Гайд Роуд” в Манчестері 13 липня 1974 року – фінал чемпіонату світу серед пар. У ній виступав Григорій Хлиновський разом з Володимиром Гордєєвим з Балаково.
50 років тому назад радянська пара теж невдало завершила змагання – серед 7 збірних посіла 6-е місце, здобувши 10 пунктів, перемогла збірна Швеції, Австралія стала срібним призером, Нова Зеландія – бронзовим. Господарі фіналу задовільнилися лише 4-м місцем.
Для історії навожу повні результати цієї гонки:
1. Швеція – 28:
№ 13 Андерс Міханек (3, 2*, 2, 3, 2*, 2*) = 14 + 3*.
№ 14 Сорен Сйостен (2*, 3, 1*, 2*, 3, 3) = 14 + 3*.
2. Австралія – 23:
№ 3 Джон Булгер (2*, 2*, 1, 1*, 2*, 1) = 9 + 4*.
№ 4 Філ Крамп (3, 3, 3, 2, 3, 0) = 14.
3. Нова Зеландія – 21:
№ 9 Баррі Бріггс (0, П, 0, 0, 2*, 2*) = 4 + 2*.
№ 10 Айвен Мейджер (2, 3, 3, 3, 3, 3) = 17.
4. Англія – 20:
№ 11 Пітер Коллінз (1, 1, 3, 3, 1, 3) = 12.
№ 12 Дейв Джессуп (3, 0, 2*, 2*, 0, 1) = 8 + 2*.
5. Польща – 18:
№ 7 Едвард Янцаж (2*, 2, 0, 0, 2*, 0) = 6 + 2*.
№ 8 Зенон Плєх (3, 1, 2, 1, 3, 2) = 12.
6. СРСР – 10:
№ 5 Володимир Гордєєв (1, 1, 2*, 0, 0, 0) = 4 + 1*.
№ 6 Григорій Хлиновський (В, 0, 3, 1, 1, 1) = 6.
7. Чехословаччина – 6:
№ 1 Ян Холуб (1, 1, 0, 0, 1, 0) = 3.
№ 2 Ян Хадек (0, 0, 1, 1, 0, 1) = 3.
Заїзди:
1. Крамп, Булгер*, Холуб, Хадек. 71.4 сек.
2. Плєх, Янцаж*, Гордєєв, Хлиновський (В). 72.4 сек.
3. Джессуп, Мейджер, Коллінз, Бріггс. 71.2 сек. – НЧД.
4. Міханек, Сйостен*, Холуб, Хадек. 72.6 сек.
5. Крамп, Булгер*, Гордєєв, Хлиновський. 71.8 сек.
6. Мейджер, Янцаж, Плєх, Бріггс (П). 73.0 сек.
7. Сйостен, Міханек*, Коллінз, Джессуп. 72.2 сек.
8. Хлиновський, Гордєєв*, Хадек, Холуб. 74.0 сек.
9. Крамп, Плєх, Булгер, Янцаж. 73.6 сек.
10. Мейджер, Міханек, Сйостен*, Бріггс. 72.6 сек.
11. Коллінз, Джессуп*, Хадек, Холуб. 72.2 сек.
12. Мейджер, Крамп, Булгер*, Бріггс. 71.4 сек.
13. Коллінз, Джессуп, Хлиновський, Гордєєв. 72.6 сек.
14. Міханек, Сйостен*, Плєх, Янцаж. 72.4 сек.
15. Мейджер, Бріггс*, Холуб, Хадек. 73.4 сек.
16. Крамп, Булгер*, Коллінз, Джессуп. 72.8 сек.
17. Сйостен, Міханек*, Хлиновський, Гордєєв. 73.2 сек.
18. Плєх, Янцаж*, Хадек, Холуб. 74.0 сек.
19. Сйостен, Міханек*, Булгер, Крамп. 72.6 сек.
20. Мейджер, Бріггс*, Хлиновський, Гордєєв. 73.8 сек.
21. Коллінз, Плєх, Джессуп, Янцаж. 73.2 сек.
Незвичний експонат виявився у колекції Григорія Хлиновського – меню ресторану, де в день фіналу харчувалися спортсмени (з особистого архіву Григорія Олександровича, публікується вперше):
Серед запропонованих блюд переважає французька кухня: філе камбали Дюгле́р, яловиче філе з паризькою картоплею під соусом Беарне́з з горошком, а також курячий крем-суп, крижана диня, американський яблучний пиріг з подвійним кремом та кава. Цікава історія пов’язана з камбалою, але не зі спідвеєм: її рецепт запропонував відомий французький кухар Адольф Дюгле́р у ХІХ сторіччі, який служив шеф-кухарем у родині Ротшильдів та в Англійському кафе у Парижі. Єдиний відвідувач залишився ним незадоволений – цар Олександр ІІ нарік, що йому не подали фуа-гра. На що Дюгле́р знайшов логічну відповідь про те, що не у звичаї французької кухні подавати фуа-гра у червні…
І для повної статистики у нашому спідвеї, зазначу, що виступ Марка Левішина та Станіслава Мельничука у Манчестері стався майже через 33 роки від попереднього старту рівненського гонщика у Великій Британії. Це був Віктор Гайдим, який пробився до фіналу особистого чемпіонату світу серед юніорів, що відбувся після перенесення змагань з 29 вересня 1991 року на наступний день.
Виступи рівнян у Манчестері:
№ з/п
|
Гонщик
|
Дата
гонки/очки/бонуси
|
Кількість
гонок
|
Очки/
бонуси
|
13.07.1974
|
07.08.1974
|
09.06.1976
|
09.07.2024
|
1.
|
Григорій
Хлиновський
|
6
|
14
|
7
|
–
|
3
|
27
|
2.
|
Віктор
Кузнєцов
|
–
|
0
|
3
|
–
|
2
|
3
|
3.
|
Віктор
Трофимов
|
–
|
–
|
4
|
–
|
1
|
4
|
4.
|
Марко
Левішин
|
–
|
–
|
–
|
6
|
1
|
6/2*
|
5.
|
Станіслав
Мельничук
|
–
|
–
|
–
|
10
|
1
|
10
|
Всього:
|
5
|
6
|
14
|
14
|
16
|
4
|
50/2*
|
Вболіваємо за наших у наступному році!