Badge "50 years of speedway in Rovno"

14 грудня 2022 р.

Виступи рівненських гонщиків у Великобританії. Коротка історія. Епізод XХІІ. Фрагмент 1. Лондон. Стадіон „Уемблі”: 04 липня 1964 року.

Двадцять другий фрагмент виступів рівнян у Великобританії присвячений гонкам на знаменитому лондонському стадіоні „Уемблі” або як його ще називали Empire Stadium, арені, котрої зараз вже немає: у 2000 році він був закритий, а у 2003 – повністю демонтований, після чого на його місці збудований новий стадіон з такою ж назвою – „Уемблі”. Зникли дві білі вежі-близнюки, що відрізняли старий стадіон від решти та 39 сходинок, по яких спортсмени піднімалися у королівську ложу для отримання медалей.

Оскільки на цій арені відбулося найбільше гонок у Великобританії, у яких виступали рівненські гонщики, ХХІІ епізод буде розбито на 6 фрагментів, присвячених кожній гонці окремо.

Сьогодні розповідь про першу з них, що пройшла 04 липня 1964 року.


У 1964 році відбувся перший візит до Великобританії, і перші гонки із серії тест-матчів Великобританія – СРСР. Таких тест-матчів було 3.
Потім була серія з 4 тест-матчів Англія – СРСР.

Хоча першочергово планувалося інше. 
У 1963 році збірна СРСР повинна була вперше відвідати Англію і провести там 3 гонки з господарями: 10 червня – в Уїмблдоні, 11 червня – в Саутгемптоні та 14 червня – в Манчестері. Проте турне не відбулося, незважаючи на те, що в Англії були підготовлені та випущені програмки до цих гонок. За декілька днів до першої зустрічі тур був відмінений. Навіть зараз причини відмови невідомі, але єдиним рівненським гонщиком, хто був у складі команди, став вихованець рівненського спідвею, який тоді небезуспішно виступав за львівський клуб СКА, Віталій Шило.

Разом з тим, була й інша інформація, датована 1963 роком. Я про це писав у книзі про Віктора Трофимова, нагадаю ще раз. Оскільки на початку спідвейного сезону 1963 року поїздка збірної СРСР до Англії все ж планувалася, то передбачався і візит британців у відповідь до нас. В архівах обласного комітету ДТСААФ за 1963 рік, а також в інших архівних матеріалах того часу, вдалося знайти підтвердження про це.

13 квітня 1963 року Ровенським облвиконкомом було прийняте рішення „Про організацію відпочинку трудящих м. Ровно літом 1963 року”, яким були затверджені відповідні заходи, підготовлені виконкомом Ровенської міської ради депутатів трудящих. Серед інших у додатку до цього рішення є окремий розділ, присвячений мототреку, безпосередньо йде мова про проведення гонок на рівненському мототреку 1963 року. Читаємо пункт 5: „…Організувати проведення спортивних змагань між командами НДР, ЧССР та СРСР і СРСР – Англія…”. Терміни їх проведення – 3 і 9 червня, відповідальні за організацію і проведення гонок – обласний та міський комітети ДТСААФ, міськсоюзспорт. Відразу видно те, що запланована зустріч зі збірною Англії припадає майже на ті ж терміни, що і візит збірної СРСР на Туманний Альбіон.

Популярний англійський журнал „Speedway Star & News” 8 червня 1963 року помістив велику статтю, присвячену майбутньому першому візиту збірної СРСР до Англії під назвою „Неопальні росіяни”. Відомий оглядач цього видання Ерік Лінден писав: „…Вони ще не можуть зрівнятися зі шведськими гонщиками, але для популяризації спідвею в світі варто було б побачити гонки британців із совєтами… Для участі в тест-матчах в Англії вони заявили 7 гонщиків, проте я думаю, що цей склад ще зміниться, адже вони такі загадкові та люблять блефувати…”.
В результаті, у 1963 році збірна СРСР так і не зустрілася з британцями – ні на островах, ні в Рівному.

Тепер перейдемо власне до гонки 04 липня 1964 року на лондонському стадіоні „Уемблі”.


На парад-представлення від кожної збірної виїхало по 8 гонщиків. Ось чому на світлині ми бачимо в якості другого запасного гонщика під стартовим № 8 Костянтина Кришталя, проте він був присутній лише на представленні і в гонці участі не приймав. 


Першим і єдиним рівнянином, хто виступив на „Уемблі” і назавжди увійшов в історію, став Віталій Шило.


Перша в історії зустріч між збірними Великобританії та СРСР зібрала на всесвітньовідомому стадіоні „Уемблі” понад 26 тисяч уболівальників.
Господарі перемогли 73:35

Віталій Шило (виступав під № 4) стартував у чотирьох заїздах у парі з Борисом Самородовим: у другому заїзді наша пара програла Рону Хоу і Кену МакКінлі 1:5, у п’ятому – нічия 3:3, у восьмому – знову 1:5, і у 11-му – 2:4. Але в одинадцятому заїзді сталося трагічне зіткнення, після якого Віталій Шило отримав важкі травми. Він був госпіталізований, і провів один місяць у центральній лікарні Актон. 
За життя гонщика боролися англійські лікарі, і вони врятували його. Під час лікування в Англії Віталія Шила підтримувало багато людей – уболівальники спідвею, медсестри, працівники радянського посольства та керівництво мерії. Віталій Олександрович з теплотою згадує медичних працівників, котрі доглядали його під час лікування у 13-му відділенні терапії. 
У той важкий період видужання він отримав багато привітань та поштівок від справжніх фанатів спідвею з багатьох куточків Англії:



Вони зичили нашому гонщику здоров’я та швидкого повернення на гареву доріжку. Ось одна з листівок, яка не без долі гумору свідчить про піклування про стан здоров’я Віталія Шила:



Кожен гонщик, хто виступав на „Уемблі” у складі збірної та в чемпіонатах світу, отримував у подарунок металеву іменну кружку. Є така і у Віталія Шила:



Більш детально про цю гонку та все, що сталося після неї, а також про спортивну кар’єру і не лише Віталія Шила, можна прочитати у буклеті „Львівський рівнянин” Віталій Шило”, що вийшов у травні 2012 року. 


Презентація видання відбулася в Рівненському обласному краєзнавчому музеї під час щорічних „Музейних гостин” 27 травня 2012 року з участю самого героя – Віталія Олександровича Шила. Він вдруге відвідав Батьківщину, адже з 1990 року мешкає в США.



Короткий відеосюжет про цю гонку можна оглянути за посиланням:

Великобританія – СРСР 73:35.

Великобританія – 73:
№ 1 Баррі Бріггс (2, 2*, 3, 3, 3, 3) = 16 + 1*.
№ 2 Майк Бродбенк (1, 3, 2*, 1, 1, 2*) = 10 + 2*.
№ 3 Рон Хоу (3, 2, 3, 3, 2, 3) = 16.
№ 4 Кен МакКінлі (2*, 0, 2*, 1, –, –) = 5 + 2*.
№ 5 Найджел Букок (3, 2, 3, 3, 3, 2) = 16.
№ 6 Брайан Бретт (2*, 1*, 1, 2*, 1, 0) = 7 + 3*.
№ 7 Рей Кресп (1*) = 1 + 1*.
№ 8 Лео МакКоліфф (2*) = 2 + 1*.

СРСР – 35:
№ 1 Ігор Плєханов (3, 3, 2, 2, 3, 3) = 16.
№ 2 Юрій Чєкранов (П, 1, 0, 0, 0, 1) = 2.
№ 3 Борис Самородов (1, 3, 0, 2, 2, 1) = 9.
№ 4 Віталій Шило (0, 0, 1, П/В, –, –) = 1.
№ 5 Геннадій Куриленко (0, 1, 0, 0, 2, 1) = 4.
№ 6 Габдрахман Кадиров (1, П, 1, 1, 0, 0) = 3.
№ 7 Анатолій Грузінцев (0, 0) = 0.

Заїзди:
1. Плєханов, Бріггс, Бродбенк, Чєкранов (П). 3:3 (3:3). 71.2 сек.
2. Хоу, МакКінлі*, Самородов, Шило. 5:1 (8:4). 71.4 сек.
3. Букок, Бретт*, Кадиров, Куриленко 5:1 (13:5). 70.6 сек.
4. Плєханов, Хоу, Чєкранов, МакКінлі. 2:4 (15:9). 69.8 сек.
5. Самородов, Букок, Бретт*, Шило. 3:3 (18:12). 70.4 сек.
6. Бродбенк, Бріггс*, Куриленко, Кадиров (П). 5:1 (23:13). 71.2 сек.
7. Букок, Плєханов, Бретт, Чєкранов. 4:2 (27:15). 70.2 сек.
8. Бріггс, Бродбенк*, Шило, Самородов. 5:1 (32:16). 70.6 сек.
9. Хоу, МакКінлі*, Кадиров, Куриленко. 5:1 (37:17). 70.6 сек.
10. Бріггс, Плєханов, Бродбенк, Чєкранов. 4:2 (41:19). 69.6 сек. – НЧД.
11. R/R. Хоу, Самородов, МакКінлі, Шило (П/В). 4:2 (45:21). 70.6 сек.
12. Букок, Бретт*, Кадиров, Куриленко. 5:1 (50:22). 70.8 сек.
13. Плєханов, Хоу, Кресп (замість МакКінлі), Чєкранов. 3:3 (53:25). 70.4 сек.
14. Букок, Самородов, Бретт, Грузінцев (замість Шила). 4:2 (57:27). 70.8 сек.
15. Бріггс, Куриленко, Бродбенк, Кадиров. 4:2 (61:29). 70.4 сек.а
16. Плєханов, Букок, Чєкранов, Бретт. 2:4 (63:33). 71.0 сек.
17. Бріггс, Бродбенк*, Самородов, Грузінцев (замість Шила). 5:1 (68:34). 69.8 сек.
18. Хоу, МакКоліфф* (замість МакКінлі), Куриленко, Кадиров. 5:1 (73:35). 72.0 сек.

Продовження очікується…

Немає коментарів: